Etichete

, , , ,

Grădinile Renasterii italiene au reprezentat un nou stil de gradină apărut în secolul al XV-lea din preajma vilelor în Roma şi Florenţa. Gradinile au fost inspirate de idealurile estetice clasice care erau ordinea şi frumuseţea si au fost destinate pentru plăcerea peisajului de grădină şi dincolo de peisaj – pentru contemplare.

Eng. The Italian Renaissance garden was a new style of garden which emerged in the late 15th century at villas in Rome and Florence, inspired by classical ideals of order and beauty, and intended for the pleasure of the view of the garden and the landscape beyond, for contemplation.

În Renasterea tarzie, grădina a devenit mai mare, mai măreaţa şi mult mai simetrica. Gradinile Renasterii au fost umplute cu fântâni, statui, grote naturale sau artificiale  si mici cascade de apă, fiind menite să-şi încânte proprietarii şi sa amuze şi sa impresioneze vizitatorii.

Eng. In the late Renaissance, the gardens became larger, grander and more symmetrical, and were filled with fountains, statues, grottoes, water organs and other features designed to delight their owners and amuse and impress visitors.

Villa d’Este, Tivoli

Villa d’Este este o capodopera a Renasterii italiene care are o sublima gradina. Gradina  este inclusă în patrimoniul mondial UNESCO. Cu concentraţia sa impresionantă de fântâni, nimfe, grote, jocuri de apă muzicale, ea constituie un model mult copiat pentru gradini europene manieriste si in stil  baroc.

Eng. Villa d’Este, masterpiece of the Italian Garden, is included in the UNESCO world heritage list. With its impressive concentration of fountains, nymphs, grottoes, plays of water, and music, it constitutes a much-copied model for European gardens in the mannerist and baroque styles.

Gradina este, în general, un amalgam piesagistic de artă şi istorie, care include ruinele unor importante vile antice, cum ar fi Villa Adriana, precum şi o zonă bogată în peşteri, cascade şi concurenta nesfârşită dintre apă şi piatră. O serie de terase in trepte  aduce aminte de gradinile suspendate din Babilon, una dintre minunile lumii antice. Adăugarea canalelor de apă – inclusiv un apeduct si tuneluri sub oras – evocă extraordinara  inginerie romană.

Eng. The garden is generally considered within the larger –and altogether extraordinary– context of Tivoli itself: its landscape, art and history which includes the important ruins of ancient villas such as the Villa Adriana, as well as a zone rich in caves and waterfalls displaying the unending battle between water and stone. The imposing constructions and the series of terraces above terraces bring to mind the hanging gardens of Babylon, one of the wonders of the ancient world. The addition of water– including an aqueduct tunneling beneath the city – evokes the engineering skill of the Romans themselves.

Cardinalul Ippolito al II-lea d’Este, după dezamăgirea de nu a reuşi sa devina papa, a readus la viata aici splendoarea curtilor din Ferrara, Roma şi de la Fontainebleau şi a reînviat splendoarea antica pe care a detinut-o Villa Adriana. Devenind Guvernatorul  Tivoli din 1550, el a cultivat imediat ideea de a realiza o grădină în stâncile suspendate din „Valle gaudente”, dar numai după 1560 programul său arhitectural şi iconografic a devenit clar, ideea fiind a pictorului-arhitect-arheolog Pirro Ligorio şi realizarea de către arhitectul Alberto Galvani.

Eng. Cardinal Ippolito II d’Este, after the disappointment of a failed bid for the papacy, brought back to life here the splendor of the courts of Ferrara, Rome and Fontainebleau and revived the magnificence of Villa Adriana. Governor of Tivoli from 1550, he immediately nurtured the idea of realizing a garden in the hanging cliffs of the “Valle gaudente”, but it was only after 1560 that his architectural and iconographic program became clear—brainchild of the painter-architect-archeologist Pirro Ligorio and realized by court architect Alberto Galvani.

Camerele Palatului au fost decorate  sub tutelajul starurilor manierismul târziu, cum ar fi Livio Agresti, Federico Zuccari, Alberti Durante, Muziano Girolamo, Nebbia Cesare şi Tempesta Antonio. Villa d’Este a fost aproape gata in momentul morţii Cardinalului (1572). Alte lucrari au fost realizate între 1660 – 70, implicandu-l si pe marele Gianlorenzo Bernini.

Eng.The rooms of the Palace were decorated under the tutelage of the stars of the late Roman Mannerism, such as Livio Agresti, Federico Zuccari, Durante Alberti, Girolamo Muziano, Cesare Nebbia and Antonio Tempesta. The work was almost complete at the time of the Cardinal’s death (1572). Other works were carried out from 1660 – 70; these involved no less a figure than Gianlorenzo Bernini.

Bibliografie  note si citate:

Web. Sito Ufficiale Villa d’Este – Tivoli
Wikicommon (Rng. & It.)