Etichete

, , ,

Conform unei teorii, intensificarea contactelor militare şi culturale cu lumea musulmană, inclusiv  cucerirea normanda  a Siciliei islamice în 1090, cruciadele care au început în 1096 şi prezenţa islamică în Spania au adus cunoştinţele necesare pentru construirea arcadelor ascuţite în Europa medievală.  Conform unei alte teorii, se crede că arcada (arcurile) ascuţita a evoluat în mod natural în Europa de Vest, ca o soluţie structurală la o problemă pur tehnică, concomitent cu introducerea şi utilizarea timpurie ca o caracteristică stilistica în construirea bisericilor in  Anglia si Franta.

Eng. According to one theory, increasing military and cultural contacts with the Muslim world, as Norman conquest of Islamic Sicily in 1090, the Crusades which began in 1096 and the Islamic presence in Spain brought the knowledge of pointed arches to Medieval Europe. According to another theory, it is believed that the pointed arch evolved naturally in Western Europe as a structural solution to a purely technical problem, concurrent with its introduction and early use as a stylistic feature in French and English churches.

Cele mai multe biserici gotice, cu excepţia cazului în care sunt mici capele, sunt  „în formă de cruce”, cu un naos lung care constituie  corpul bisericii, un braţ transversal numit transept şi dincolo de el o extensie, care poate folosita pentru cor, altar sau podium parohial. Există mai multe variante regionale ale acestui plan.

Eng. Most Gothic churches, unless they are entitled chapels, are of the Latin cross (or „cruciform”) plan, with a long nave making the body of the church, a transverse arm called the transept and, beyond it, an extension which may be called the choir, chancel or presbytery. There are several regional variations on this plan.

Una dintre gloriile catedralelor gotice este turnul de înăltime ametitoare, al cărui varf împunge bolta cerească. Multe catedrale aveau mai multe turnuri, dar unele dintre ele au rămas neterminate din lipsă de fonduri, cum ar fi în Belgia catedrala din Anvers.

Primele catedrale gotice au apărut în inima Frantei, pe domeniul regal. Cea dintâi este biserica abatială de la Saint-Denis din Paris, inăltată în deceniile 4-5 ale secolului al XII-lea, sub îndrumarea abatelui Suger, sfetnicul regelui Ludovic al VI-lea. Au urmat, intre 1150 si 1250, patru catedrale celebre ale goticului francez.

Prima este Notre-Dame de Paris, în a doua jumătate a veacului al XII-lea, cu cinci nave si o fatadă admirabilă. Întregul ansamblu degajă echilibru si armonie. A doua este catedrala din Chartres, cu două turnuri inegale. Catedrala din Amiens este cel mai mare monument gotic din Franta.

Eng. The distinctive characteristic of French cathedrals, and those in Germany and Belgium that were strongly influenced by them, is their height and their impression of verticality. Each French cathedral tends to be stylistically unified in appearance when compared with an English cathedral where there is great diversity in almost every building.

They are compact, with slight or no projection of the transepts and subsidiary chapels. The west fronts are highly consistent, having three portals surmounted by a rose window, and two large towers. Sometimes there are additional towers on the transept ends. The east end is polygonal with ambulatory and sometimes a chevette of radiating chapels. In the south of France, many of the major churches are without transepts and some are without aisles.

Bibliografie, note si citatate:

Fletcher, Banister. A History of Architecture on the Comparative method. Elsevier Science & Technology. 2001.
Icher, Francois. Building the Great Cathedrals. Harry N. Abrams. 1998
Encyclopedia – Britannica si WikiCommons (Eng. & Ro.)