Etichete

, , ,

Pictura indiana are o istorie foarte lungă, deşi climatul indian nu a fost facil conservarii  pe termen lung al manifestarilor plastice apartinand artei indiene foarte vechi. Cele mai vechi picturi indiene au fost cele preistorice – petroglife -, aşa cum se mai gasesc si astazi in locuri ca  Bhimbetka, unele datate înainte de 5500 î.Hr. Picturile indiene ofera un continuum estetic care se extinde de la civilizaţia neolitica pana în ziua de azi. În esenţă, manifestarile artistice au avut ca peste tot in lume, un scop religios si totusi pictura indiana a evoluat de-a lungul anilor pentru a deveni  o fuziune sincretica a diferitelor culturi şi tradiţii.

Eng. Indian painting has a very long history, although the seasonally humid Indian climate was difficult for the long-term preservation of paintings and there are far fewer survivals than of other forms of Indian art. The earliest Indian paintings were the rock paintings of pre-historic times, the petroglyphs as found in places like Bhimbetka, some of them from before 5500 BC. Indian paintings provide an aesthetic continuum that extends from the early civilization to the present day. From being essentially religious in purpose in the beginning, Indian painting has evolved over the years to become a fusion of various cultures and traditions.

Arta indiana poate fi clasificata în perioade specifice, fiecare reflectând in special evoluţiile artistice legate de evenimente religioase, politice şi socio-culturale.

  • Perioada antică (3500 î.Hr -1200 d.Hr)
  • Perioada islamică (1192-1757 d.Hr)
  •  Perioada colonială (1757-1947)
  •  Independenţa şi perioada postcolonială (post-1947)

Eng. Indian art can be classified into specific periods, each reflecting particular religious, political and cultural developments.

  • Ancient period (3500 BCE-1200 CE)
  • Islamic ascendancy (1192-1757)
  • Colonial period (1757–1947)
  • Independence and the postcolonial period (Post-1947)

Sadanga – criteriile antice ale picturii indiene.

În jurul  primului secol î.Hr., Sadanga sau cele şase principii ale picturii indiene, au evoluat intr-o serie de canoane care stabileau principiile de bază ale artei indiene in general si ale picturii in particular. Vatsyayana, care a trăit în secolul al treilea, enumeră acestea principii in vestita Kama Sutra, extragandu-le din lucrări  mai vechi. Aceste „şase principii” au fost traduse după cum urmează:

  • Rupabheda – perceperea aparentelor.
  • Pramanam  – perceperea  corectă a dimensiunilor  şi ale structurilor (in spatiu).
  • Bhava  – conectarea intre sentimente si forme .
  • Lavanya Yojanam –  inspiratia divina pentru  reprezentarea artistică.
  • Sadrisyam – similaritatea aparentelor .
  • Varnikabhanga – arta  folosirii pensulei şi culorilor.

Dezvoltarea ulterioară a picturii, o data cu transformarea  budista, indică faptul că aceste ” şase principii” au fost practicate de către artişti indieni, indiferent de transformarile sociale sau religioase.

Eng. Sadanga of Indian painting. Around 1st century BC the Sadanga or Six Limbs of Indian Painting, were evolved, a series of canons laying down the main principles of the art.  Vatsyayana, who lived during the third century A.D., enumerates these in his Kamasutra having extracted them from still more ancient works. These ‘Six Limbs’ have been translated as follows:

  •  Rupabheda The knowledge of appearances.
  •  Pramanam Correct perception, measure and structure.
  •  Bhava Action of feelings on forms.
  •  Lavanya Yojanam Infusion of grace, artistic representation.
  •  Sadrisyam Similitude.
  • Varnikabhanga Artistic manner of using the brush and colours.

The subsequent development of painting by the Buddhists indicates that these ‘ Six Limbs ‘ were put into practice by Indian artists, and are the basic principles on which their art was founded.

Indian Paintings can be broadly classified as murals and miniatures. Murals are large works executed on the walls of solid structures, as in the Ajanta Caves and the Kailashnath temple. Miniature paintings are executed on a very small scale for books or albums on perishable material such as paper and cloth. The Palas of Bengal were the pioneers of miniature painting in India. The art of miniature painting reached its glory during the Mughal period.

Pictura clasica indiana poate fi clasificata in doua categorii principale  – picturi murale si miniaturi. Picturile murale sunt lucrari mari, pictate  pe pereţii unor structuri solide (Peşterile Ajanta şi templul Kailashnath). Picturile miniaturale sunt executate pe o scară foarte mică pentru cărţi sau albume pe material perisabil, cum ar fi hârtie şi pânză. In regiunea Bengalului au trait si lucrat pionierii picturii miniaturilor din India. Miniaturile au atins gloria în timpul perioadei mogulilor islamici (Mughal period).

Bibliografie, note si citate:

Coomaraswamy, Ananda K.  History of Indian and Indonesian Art. Kessinger Publishing. 2003
Percy Brown, Indian Painting, Y. M. C. A. Publishing House, 1960.
WikiCommons (Eng. & Fr.)