Etichete

, , ,

Mijlocul perioadei Joseon  este considerată epoca de aur a picturii coreene. Exact perioada ce coincide cu şocul provocat de colapsul  dinastiei Ming in China si inceputul dinastei Manchu. Aceasta rasturnare politica si culturala a  forţat artistii coreeni sa gaseasca si sa construiasca  noi modele artistice bazate pe specificul national printr-o căutare interioară pentru subiecte si teme specific coreene.

În aceasta perioada,  China a încetat să mai aibă  o puternica influenta asupra picturii coreene,  care isi va urma propriul curs, devenind din ce in ce mai nationala. Voi incerca sa prezint in ordine cronologica cativa dintre pictorii cei mai proeminenti ai perioadei mentionate.

Jeong Seon (1676-1759) a fost un pictor  peisajist,  cunoscut si sub pseudonimul Gyeomjae (umilul discipol). El a fost unul dintre primii mari  pictori  coreeni care s-a  îndepărtat de stilurile tradiţionale chineze. Jeong Seon pleca frecvent din studioul său şi picta lumea din jurul lui.

Yun Du-Seo (1668-1715) a fost un pictor şi educator al perioadei Joseon. El este nepotul lui Yun Seondo, un mare învăţat din istoria coreeană. A trecut examenul gwageo (examen foarte dificil pentru birocratia imperiala – asemanator cu cel din China), dar nu a intrat in serviciul guvernului. Yun Du-Seo s-a dedicat toată viaţa  studiului artelor  şi a confucianismului. Yun Duseo este, de asemenea, cunoscut pentru  stilul numit yeongmohwa ( modul de a picta animale şi păsări).

Kim Hong-do (1745-c. 1806), cunoscut sub pseudoniumul Danwon, a pictat in perioada târzie Joseon. Membru al clanului Kim Gimhae, el a crescut în prezenta localitate  Ansan  (Coreea de Sud). A invatat pictura si caligrafia de la marele maestru Pyoam Kang Sehwang, unul dintre cei mai faimosi  caligrafi ai epocii . Kim Hong-do a intrat in serviciul regal  în calitate de membru ai Dohwaseo, pictorii oficiali ai dinastiei Joseon, adica cei care vor fi mentionati in registrele istorice ale statului.

Shin Yun-bok (1758 – ?), cunoscut sub pseudoniumul Hyewon, a pictat si el  in perioada târzie Joseon . Ca şi contemporanul său Kim Hong-do, este cunoscut pentru reprezentările sale realiste ale vietii de zi cu zi. Picturile sale sunt pregnant mai erotice decât cele ale lui Kim Hong-do, fapt care a contribuit la expulzarea sa din pictura Institutului Regal, Dohwaseo. Pictura a fost în mod frecvent o ocupaţie ereditară în perioada Joseon,   tatăl lui Shin Yun-bok şi bunicul au fost ambii  pictori ai curtii regale.

Bibliografie, note si citate:

Lee Younghwa. Joseon era, Joseon people.  Garam Publishing, Seoul, 1998
Northeast Asia’s intra-mural mural wars, 6th century Korean murals, Asia Times Co, Ltd. 2003.
Wikicommons (Eng. & Ko.)