Etichete

Din văzduh cumplita iarnă cerne norii de zăpadă,
Lungi troiene călătoare adunate-n cer grămadă;
Fulgii zbor, plutesc în aer ca un roi de fluturi albi,
Răspândind fiori de gheață pe ai țării umeri dalbi.

Ziua ninge, noaptea ninge, dimineața ninge iară!
Cu o zale argintie se îmbracă mândra țară;
Soarele rotund și palid se prevede pintre nori
Ca un vis de tinerețe printre anii trecători.

Tot e alb pe câmp, pe dealuri, împregiur, în depărtare,
Ca fantasme albe plopii înșirați se perd în zare,
Și pe-ntinderea pustie, fără urme, fără drum,
Se văd satele perdute sub clăbuci albii de fum.

Dar ninsoarea încetează, norii fug, doritul soare
Strălucește și dismiardă oceanul de ninsoare.
Iată-o sanie ușoară care trece peste văi…
În văzduh voios răsună clinchete de zurgălăi.

Iarna (Alecsandri)

Am ales pentru astazi lucrarile a 5 pictori rusi, toti destul de celebrii, toti contemporani ai “micii glaciatii”, chiar daca aceasta glaciatie este prezenta pana astazi in unele parti ale Rusiei.

Primul, Viktor Vasnetsov (1848-1926), nascut in gubernia Viatka, astazi Regiunea Kirov din Federația Rusă. Fiu de preot, este unul dintre cei mai renumiti pictori in tematica mitologica si istorie a Rusiei. Bun pictor de icoane, panzele lui pot fi vazute si in multe dintre bisercile renumite ale Rusiei. Am ales doua tablouri, primul “Schimbare de locuinta” si al doilea “Snegurochka (zana zapezilor)”

Al doilea pictor selectat, Boris Kustodiev (1878-1927), s-a nascut la Astrahan,intr-o familie de intelectuali rafinati; este trimis sa studieze la Paris si Roma. Face parte din Mir Iskusstva (Lumea Artei). In 1909 se imbolnaveste de tuberculoza osoasa care il paralizeaza complet in 1917, dar continua sa lucreze cum poate pana in 1927, cand va deceda la Leningrad.  Doua tablouri selectate, ambele dintr-o serie numita  – Maslenitsa (“saptamana untului”).

Al treilea pictor este Isaac Levitan (1860-1900), pictor evreu, considerat unul dinte marii peisagisti ai Rusiei. Fiu de rabin, reuseste totusi sa primeasca o educatie laica aleasa. Desi traieste intr-o perioada de represiune crunta si pogromuri, reuseste sa devina pictor de succes, in primul rand datorita protectiei si prieteniei cu fratii Cehov, in special cu dramaturgul Anton. Prietenia lor va dura pana la moarte si dupa ea. Desi evreu pana la capat, a primit voie de la biserica ortodoxa rusa sa fie ingropat langa preietenul lui de-o viata, Anton Cehov, intr-un cimitir crestin. A murit de tuberculoza la varsta de 40 de ani, in casa de vara a Cehovilor, la Ialta. Are si a avut un succes international (post-mortem) extraordinar, panzele lui fiind vandute numai in Rusia (patrimoniu) cu milioane de dolari, noilor imbogatiti. Am ales “Martie in Siberia”.

Al patrulea pictor este Andrei Riabushkin (1861-1904), nascut in casa unui pictor de icoane, devine orfan la varsta de 14 ani, fiind crescut de fratele lui mai mare, tot pictor de icoane. Alege insa pictura laica, dedicandu-se  tematicii Rusiei secolului al XVII-lea, inainte de “revolutia lui Petru Cel Mare” si modernizarea Rusiei. Am ales doua panze – prima “Duminica de iarna, spre biserica”  si a doua “Peisaj de iarna”. Si Riabushkin moare tanar de tuberculoza.

Ultimul pictor, poate si cel mai important, este Alexei Savrasov (1830 –1897), peisagist talentat, ramane in istoria picturii ruse ca educator, pedagog si teoretician de clasa. Multi dintre pictorii talentati ai vremii au fost elevii lui, inclusiv Isaac Levitan si Vasnetsov (mentionati mai sus). Impreuna cu Ilia Repin intemeiaza “gruparea itinerantilor” (Peredvizhniki), grup de pictori, poeti si scriitori care ajungea in orasele Rusiei pentru a educa tineretul studios din aceste orase si targuri. A avut o moarte tragica, survenita dupa decesul singurei lui fete, cazand in alcoolism si decedand intr-o sumbra mizerie. Am ales tot doua tablouri, “S-au intors ciorile” si “Iarna”.

Bibliografie:

V.N. Alexanderov. History of Russian Art, Minsk, 2004