Etichete

, , , ,

Incepand cu anul 1911, Bellows se alatura unor grupuri artistice considerate atunci ca stanga radicala, cum este grupul numit „The Lyrical Left„, care promova o tematica sociala aproape de preocuparile artistului dintotdeauna.  Dupa o perioada in care el a fost si redactorul revistei “Socialismul”, Bellows paraseste stanga, pentru ca nu concepea ca arta lui trebuia sa fie limitata de o ideologie sau alta.

In 1918 sustine intrarea Americii in Primul Razboi Mondial si in acelasi timp protesteaza impotriva autoritatilor care nu permit pacifistilor sa-si manifeste impotrivirea. Scoate in aceasta perioada o serie de litografii in care acuza Germania de crime de razboi in Belgia. Seria se numeste “Vin Gemanii sau Made in Germany”, destul de greu de vizionat. Aveti aici un link la catalogul ultimei expozitii a acestor litografii.

Fiind criticat ca nu poate sa picteze ceea ce nu a vazut, Bellows raspunde – “probabil ca si Leonardo da Vinci a asistat la “Cina cea de Taina”, altfel nu ar fi pictat-o”. Dupa  1920, Bellows se dedica litografiilor, educatiei tinerilor pictori si tablorilor “pasnice” din viata de familie si  peisajelor rurale.

Intre 1921 si 1924 colaboreaza cu unul dintre cei mai renumiti tipografi, Bolton Brown, cu care a realizat cateva sute de desene pentru cartile in editii de lux ale acestui maestru tipograf. Renumite au ramas desenele lui Bolton pentru cartile lui H.G. Wells. In acelasi timp isi va imparti timpul intre New York si casa pe care a construit-o pentru familia sa in localitatea (astazi celebra) Woodstock, New York.

In 1925, Bellows decedeaza dupa o peritonita, la varsta de 43 de ani, in mijlocul carierei lui artistice. Unul dintre cei mai mari colectionari ai tablourilor lui Bellows este Bill Gates, care a cumparat in 1999 tabloul “Spectatori la Polo” (Polo Crowd) cu suma modica de 27, 5 milioane de USD.

Alt tablou al lui Bellows, care a atins suma cea mai mare a unui tablou american,  “Docherii” (Men of the Docks), 35 de milioane de USD, nu a mai fost vandut din cauza unui litigiu legal.

Bibliografie, note si citate:

Roberts, Norma J., ed., The American Collections, Columbus Museum of Art, 1988.
David Bernard Dearinger.,  Paintings and Sculpture in the Collection of the National Academy of Design, Vol. 1, Hudson Hills, 2004.
Michael Quick et al. The Paintings of George Bellows. Ausstellungskatalog Amon Carter Museum und Los Angeles County Museum of Art, New York 1992.