Etichete

, , , ,

George Wesley Bellows este considerat drept ultimul reprezentant important al realismului american si conducatorul spre modernismul picturii americane. George Bellows s-a nascut in anul 1882, la Columbus, Ohio. George a fost singurul fiu al unei casatorii tomnatice. Intre anii 1901-1904 a studiat la Universitatea din Ohio, fiind un excelent sportiv, au existat si premizele transformarii lui intr-un jucator baseball  profesionist. Vom vedea in continuare ca tematica sportiva ocupa un loc consistent in lucrarile lui.  In perioada cand a fost student a devenit unul dintre cei mai apreciati ilustratori ai gazetelor locale.

In 1905, dupa terminarea studiilor in Ohio, se muta la New York si se inscrie la New York School of Art, avandu-l profesor pe Robert Henri, care l-a influentat profund. Henri si Bellows vor face parte impreuna din Scoala  Ashcan (Ashcan School).

In 1906 isi inchiriaza un atelier in Broadway si incepe sa picteze cotidianul newyorkez. Cauta teme sociale in care descrie mizeria emigrarii si exploatarea emigrantilor. Desi tematica este complicata social, se bucura de un mare succes la public si la criticii de arta din New York.

In anul 1908 are prima lui expozitie impreuna cu alti elevi ai lui Henri, lucrarile lui desi extrem de “grele” din punct de vedere social sunt vandute pana la ultima si Bellows devine deja un pictor cunoscut deocamdata in New York; in cativa ani va deveni extrem de relevant pe toata scena artistica americana.

Paralel cu tematica sociala, Bellows picteaza intre 1907 – 1914 o serie de peisaje newyorkeze, in care isi definitiveaza tehnica, tematica si in special felul in care trateaza luminile si umbrele peisajului.

Intre 1909 –1918 Bellows picteaza cateva panze care se ocupau de boxul ca ramura de sport.  Aceste panze au fost si sunt extrem de controversate, multi critici considerand ca mai bine ar fi fost sa nu fie pictate. Altii vad in aceste panze cosmaruri influentate de picturile lui Goya.  In orice caz am hotarat sa redau doua din aceste panze. Interesant de mentionat ca acest pictor “social”, care nu a pictat dulceag, ci a redat viata asa cum este, a devenit astazi cel mai scump pictor american (vezi Forbes). Continuarea articolului, maine.

Bibliografie, note si citate:

Roberts, Norma J., ed., The American Collections, Columbus Museum of Art, 1988.
David Bernard Dearinger.,  Paintings and Sculpture in the Collection of the National Academy of Design, Vol. 1, Hudson Hills, 2004.
Michael Quick et al. The Paintings of George Bellows. Ausstellungskatalog Amon Carter Museum und Los Angeles County Museum of Art, New York 1992.