Etichete

, ,

Dupa incursiunile europene, si in special dupa cele doua vizite indelungate la Paris, Hopper devine interesat de compoziția figurativă urbană și arhitectonică, în care inserează unul sau două personaje, ca parte din scena descrisa de tablou.

Extrema originalitate a lui Hopper reiese și din faptul că în acea perioadă, a unei clime culturale europene în care se agitau diverse tendințe revoluționare în mare parte intelectualizate, uneori de un avangardism forțat, de la cubism la futurism și abstracționism, el prefera stilurile considerate depasite ale  lui Édouard Manet sau Camille Pissarro din trecutul apropiat, adaptându-l la peisajul metropolitan de viață urbană americana.

În 1913 participă la „Armory Show International Exhibition of Modern Art„, iar în 1918 va fi printre primii membri ai clubului „Whitney Studio„, cel mai vital centru al artiștilor americani independenți.

Succesele obținute cu o expoziție de acuarele (1923) și una de picturi (1924) contribuie la consacrarea lui ca reprezentant de frunte al realismului figurativ în arta americană. În 1933, „Museum of Modern Art” din New York îi organizează prima retrospectivă, următoarea are loc în 1950, sub egida muzeului „Whitney”

.Picturile lui Hopper sunt discrete, aparent impersonale, create din compozițiile simple, aparent nestudiate, fugind de orice artificiu dinamic; sunt elemente ale stilului său care dau impresia de a nu avea de-a face cu o tematica complexa, dar descoperă un profund conținut spiritual – oameni simpli si existenta lor cotidiana.

Tablourile lui Hopper descriu o atmosfera de tăcere, care pare să domine cele mai importante lucrări ale sale, indiferent de tehnica folosită; este evidentă în acele tablouri cu o prezență umană izolată, dar și în acelea cu tematică arhitectonică pură. Pare că timpul s-a oprit pe loc, într-o stare de încremenire.

În pofida diverselor interpretări ale picturii sale, Hopper rămâne fidel propriei viziuni interioare până la moartea sa la 15 mai 1967, survenită în atelierul său din New York.

Bibliografie, note si citate:

Goodrich, Lloyd. Edward Hopper, New York: H. N. Abrams, 1971
Levin, Gail. Edward Hopper: The Complete Prints New York: Norton, 1979, London, 1980; Munich: Schirmer/Mosel, 1986
Renner, Rolf G. Edward Hopper 1882-1967: Transformation of the Real New York: Taschen, 1999
Wikicommons (En, Fr, Ro.)