Etichete

, , ,

Kazimir Malevici este unul dinte cei mai interesanti pictori ai secolului al XX-lea. Malevici a reusit sa strabata prin fenomenala lui cariera artistica de la figurativul realist, trecand prin impresionism, pana la cubismul-futurist, intorcandu-se la figurativ spre sfarsitul vietii. Tot ceea ce a pictat, in toate stilurile, constituie pana astazi repere tematice si profesionale desavarsite. Kazimir Malevici este si fondatorul curentului suprematist.

Suprematism (supremație, superioritate, suveranitate) este numele sub care  Malevici și-a prezentat – începând cu anii 1914 -1915 – propria pictură, în care renunță la reprezentarea conventionala a obiectelor si a tematicii reprezentata de pictura “conventional”. „Prin suprematism – scrie Malevici – înțeleg supremația sensibilității pure în artele plastice”. Malevici așează, în cadrul golit de prezențe sau de aluzii la lumea concretă, mărturiile pictorului, transcrise în limbajul abstract al geometriei. Programul picturii suprematiste pleacă de la observația că ceea ce contează în patrimoniul epocilor trecute nu sunt valorile practice sau de reprezentare, ci valorile spiritualității și sensibilității depozitate în diferite creații. Lui Malevici i se alătură El Lissitzky, Ivan Kliun, Ivan Puni și Olga Rozanova. Despre “suprematism”, care a patruns puternic in lumea modei si a ajuns la un anumit apogeu in anii ’60 ai secolului XX, intr-un articol in care ma voi ocupa de pop-art.

Kazimir Malevici s-a nascut in anul 1878, la Kiev ca  fiul lui Severin Malevici, polonez catolic, submaistru într-o fabrică de zahăr. Mama sa, Ludoviga Alexandrovna Galinovska, era ucraineană ortodoxă, în casă se vorbea însă mai mult limba polonă, micul Kazimir invatand limba rusa numai la scoala.

În anul 1890, familia Malevici se mută la Parchomovka, unde se află o altă rafinărie de zahăr. Kazimir, acum în vârstă de doisprezece ani, începe să fie atras de desen și pictură. Tatăl său vede la început în această îndeletnicire o simplă distracție și chiar îl încurajează, dar – își amintește Malevici mai târziu – „entuziasmul dispare rapid”, deoarece la școală obține rezultate din ce în ce mai proaste.

Când împlinește 17 ani nu mai are decât o singură dorință – să dea examenul de admitere la Școala de Arte Frumoase din Kiev. Acum însă întâmpină rezistența ferma a tatălui – fiul trebuie să lucreze! Când în anul 1896 familia se mută la Kursk, Kazimir se angajează ca desenator tehnic la administrația căilor ferate, dar își petrece timpul liber împreună cu câțiva colegi pictând și desenând în aer liber.

În anul 1901 se căsătorește cu poloneza Kazimira Zgleitz, mai în vârstă cu opt ani decât el. Anul următor tatăl său moare si cu ajurorul mamei adună bani și reușește să plece la Moscova pentru a studia pictura.

Malevici dorește să studieze la renumita „Academie de Pictură și Arhitectură” din Moscova, dă examen pentru Academie de trei ori, fără succes însă. În 1904, începe să frecventeze cursurile pictorului Feodor Roehrberg, în atelierul căruia se adună mulți tineri originari din Ucraina. Când în decembrie 1905 izbucnesc primele tulburări revoluționare, se regaseste pe baricade. Reusind sa ramana liber dupa innabusirea rascoalei, cu ajutorul profesorilor lui revine la ocupatiile anterioare. Studiile și schițele sale din acești ani se apropie de lucrările pictorului naturalist Ilia Repin și de operele impresioniștilor (Pe bulevard, 1903; Primăvara – Grădină în floare, 1904).

Începe o perioadă de mari necazuri, numai cu ajutorul familiei poate să facă față problemelor financiare. Grație lui Feodor Roehrberg, va prezenta în luna martie a anului 1907 două desene la expoziția organizată de Asociația Artiștilor Moscoviți, unde își expune lucrările și Wassily Kandinsky. Cu această ocazie face cunoștință cu Mihail Fiodorovici Larionov și Natalia Sergheevna Goncearova, care îi vor deveni prieteni. Personalitatea artistică a celor doi pictori va exercita o puternică influență asupra lui Malevici. Viața culturală a Moscovei este în primii ani ai secolului extraordinar de intensă. Negustorii de artă cumpără multe opere contemporane din pictura franceză. Urmeaza inca un articol despre acest important pictor rus.

Bibliografie, note si citate:

Camilla Gray. The Russian Experiment in Art. Hudson 1976
Gilles Néret. Kazimir Malévitch et le Suprématisme. Paris 2003
Andrei Nakov. Kasimir Malevich, Catalogue raisonné, Paris, Adam Biro, 2002
Drutt, Matthew. Malevich, Kazimir, Kazimir Malevich: suprematism, Guggenheim Museum, 2003
Wikicommon (Ro, En, Fr)