Etichete

, ,

Vreau sa atentionez cititorul ca articolul nu se refera la nimic altceva decat la impresia asupra privitorilor a acestor obiecte artistice sau uneori artizanale. Nu am cunostinte  despre caracteristicile religioase ale acestor picturi, fresce sau murale. Nu despre asta este vorba, ci numai despre arta si semnificatia culturala.   Am gasit de cuviinta ca in perioada dintre Craciun si Anul Nou  putem privi impreuna cateva opere de arta religioasa, care sa ne bucure ochii si sper eu si sufletul.

Denumirea  provine din grecescul ikona (imagine). Icoanele pot reprezenta     personaje: Hristos, Fecioara Maria, sfinti,  apostolii, martiri; scene sau momente din viata lui Iisus: nasterea, învierea, intrarea în Templu sau reprezentări teologice: Judecata de Apoi, Buna-Vestire, etc.

Primele mentiuni ale artei crestine si ale icoanelor ca subiect reprezentativ le gasim in secolul al II-lea d.Hr in scrierile lui Tertullian (160-220) si ale lui Clement din Alexandria (150-212), nu intotdeauna apreciative la acest gen de reprezentare artistica. Bineinteles ca primele icoane vor aparea in catacombele Romei, loc in care crestinii se intalneau pe ascuns pentru a se ruga.

Inceputul masiv al aparitiei icoanelor in particular si ale artei sacre crestine are loc dupa anul 313, cand Constantin cel Mare legalizeaza crestinismul pe teritoriul Imperiului Roman si mase largi de convertiti se alatura noii religii imperiale. Primele icoane care pot fi vazute si in zilele noastre dateaza din secolul al VI-lea si sunt pastrate in vestita Manastire Sfanta Caterina din Sinai, ridicata de Imparatul Iustinian intre anii 527 – 565. Clima uscata a desertului a permis conservarea lor perfecta. Un alt locas construit de Iustinian in aceeasi perioada, vestit pentru frescele lui fabuloase, este Basilica San Vitale din Ravenna.

În perioada lui Iustinian (527 – 565), arta bizantină cunoaste apogeul. Are loc recucerirea (temporară) a Italiei si implicit amestecul dintre traditiile romane, orientale si crestine. În Constantinopol si în Ravenna se ridică adevărate monumente arhitectonice decorate cu mozaic, fildes, aur. Iustinian nu numai că a pus bazele unui imperiu absolut, codificând legile, dar si impunând supusilor religia crestină, asa cum o intelegea el.

Sub dinastia Paleologilor (1259 – 1453) începe decăderea Imperiului Bizantin, arta păstrează insa o notă de splendoare si fast. Fresca înlocuieste complet mozaicul si cuprinde  toată suprafata peretelui. Subiectele sunt îmbogătite cu noi episoade din viata lui Iisus sau ale sfintilor. Vom discuta mai multe despre icoane cand voi scrie despre arta Bizantina.

Bibliografie, note si citate:

Manolis Chatzidakis,  From Byzantium to El Greco, Athens 1987
Cormack, Robin. Painting the Soul; Icons, Death Masks and Shrouds. Reaktion Books, London, 1997.
Wikicommons (Eng, Ro,  Gr.)