Etichete

, , ,

Post-impresionismul este un termen general, care se referă la mai multe stiluri  și viziuni artistice, uneori destul de diferite. Curentul  s-a dezvoltat în Franța, în perioada dintre  anii 1880 și pana la inceputul primului Razboi Mondial (1914).

Termenul  apartine criticului de artă englez Roger Fry, care a organizat pentru Galeriile „Grafton” din Londra o expoziție cu opere ale pictorilor francezi moderni, intitulată „Manet and Post-Impressionism„. Termenul a fost folosit mult dupa existenta stilurilor care compun post-impresionismul, avand in vedere ca expozitia respectiva a avut loc in 1910.

Post-impresionismul nu este un curent diferit de ceea ce am numit in unele dintre postarile mele post-impresionism. Din punctul meu de vedere, termenii sunt sinonimi si fac parte din acelasi curent general care s-a desprins din impresionism. Consider “neo-impresionismul” ca un stil deloc distinct de amalgamul de interpretari artistice ale perioadei post-impresioniste. Termenul de post-impresionism are doua terminologii sinonime: modernism si simbolism.

Ideea predominantă a noului curent derivat din impresionism  este realizarea unui tablou, care este o combinație pura între formă și culoare, cu scopul provocării unei emoții estetice și a transmiterii sentimentelor subiective ale artistului. Artistul se foloseste de pete de culoare care construiesc suprafețe de lumină sau umbră, uneori se reduc la puncte de culoare (pointilism sau divisionism), care nu se regăsesc în natura reală, fiind inventate de pictor pentru a reda o senzatie sau un sentiment.

Marele istoric al artelor John Rewald, autoritatea ultimativa in pictura secolului al XIX si prima jumatate al secolului al XX-lea, defineste doua perioade ale acestui curent: de la Van Gogh la Gauguin si a doua perioada – de la Gauguin la Matisse. Asa cum vedeti, Gauguin este exponentul ultimativ al acestui curent artistic.

Bibliografie, note si citate:

Rewald, John. History of Impressionism. New York: Museum of Modern Art, 1973 (4th rev. ed.).
Rewald, John: Post-Impressionism: From Van Gogh to Gauguin, revised edition: Secker & Warburg, London 1978
Nochlin, Linda (ed.). Impressionism and Post-Impressionism 1874-1904: Sources and Documents. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1966.
Britanica si Wikicommons (Eng., Fr. & Ro.)