Etichete

, , ,

Greu de gasit o unanimitate de opinii cand este vorba despre opera unui mare pictor. In cazul lui Pierre-Auguste Renoir, majoritatea expertilor ar fi de accord insa ca “Dejunul vâslașilor(Le Déjeuner des canotiers) este opera perfecta a marelui pictor. Pictata in 1881, in plina maturitate artistica a lui Renoir, pictura descrie figurile unor vâslași din Chatou, dejunand  într-un  restaurant pe malul raului.

Printre personaje pictate vom regasi prieteni apropiați ai artistului, inclusiv viitoarea lui soție, Aline Charigot, a cărei imagine e surprinsă jucându-se cu un catel. Femeia întoarsă către bărbatul cu pălărie de pai e actrița Ellen Andrée. Identitatea femeii care apare în fundal, rezemată de balustradă, e incertă, unii considerând că recunosc trăsăturile lui Jeanne Samary, alții că o văd pe fiica proprietarului restaurantului – Alphonsine.

Pictorul însuși e un personaj al propriei lucrări. Dialogul privirilor dintre  personaje este fascinant si impresinant de viu. Bărbatul având capul descoperit privește înspre femeia cu pălărie albă, care la rândul ei își îndreaptă atenția spre vâslașul cu pălăria de pai. Vâslașul o privește pe Aline Charigot, care își îndreaptă atenția spre cățelul pe care îl ține în brațe, acesta fiind cel care închide spirala. Cadrul creat de Renoir dă privitorului senzația că s-ar putea oricând așeza între meseni. Tabloul „Dejunul vâslașilor” a fost cumpărat în 1881 de Durand-Ruel care, contrar voinței pictorului, îl expune la cea de-a VII-a ediție a expoziției impresioniștilor.

Bibliografie, note si citate:

Theodore Duret. Renoir. Paris: Bernheim-Jeune, 1924.
Joseph G. Stella. The Graphic Work of Renoir: Catalogue Raisonne. London: Lund Humphries, 1975.
Britanica si Wikicommons (Eng., Fr. & Ro.)