Etichete

, , , ,

La inceputul anilor ’80, influentat de Georges Seurat, Pissaro începe să picteze “divizionist”, adica folosindu-se de tehnica cunoscuta sub numele de pointilism, pictura punctata (vezi tabloul “Vedere de la fereastra” pe care l-am prezentat ieri). Pissarro a crezut ca aceasta este tehnica necesara impresionismului pentru a reda mai profund peisajele pictate. In anul 1886, își prezintă picturile alături de lucrările neo-impresioniștilor care adoptasera tehnica pointilista – Seurat și Paul Signac. Intr-un fel o adeziune la noul curent. Tablourile lui pointiliste sunt respinse de public si de critici. Paraseste deziluzionat tehnica pointilista si se intoarce la impresionismul clasic.

Din anul 1889, pictorul suferă de o conjunctivita cronică, care nu-i mai permite să lucreze în aer liber. Din acest moment va privi lumea prin fereastra locurilor din care va picta. Pentru a avea posibilitatea unei tematici variate, călătorește des la Rouen sau la Dieppe, în Normandia. Pictează vederi de la ferestrele hotelurilor sau locuințelor si atunci apare seria de picturi reprezentând viața urbană de la sfârșitul secolului al XIX-lea.

Pissarro primeste la sfârșitul secolului al XIX-lea si începutul secolului al XX-lea recunoașterea publicului și a criticii, participă la expoziții în Europa și America. Mulțumită testamentului lui Gustave Caillebotte, membru al grupării impresioniste, care a oferit statului francez întreaga sa colecție de picturi, multe lucrări ale lui Pissarro sunt expuse în Muzeul Luxembourg din Paris încă din timpul vieții artistului.

Pissarro își petrece vara anului 1903 la Le Havre, realizând o serie de lucrări. Moare la Paris, pe 13 noiembrie 1903, de leucemie.

 

Bibliografie, note si citate:

Rewald, John, The History of Impressionism, Museum of Modern Art, 1961.
Rewald, John, Camille Pissarro, Ars mundi, 1989
Britanica si Wikicommons (Eng., Fr. & Ro.)