Etichete

,

Impresionismul este o manifestare artistică în pictură aparuta  în Franța  și care marchează desprinderea artei moderne de academismul tradițional. Pictura impresionistă s-a dezvoltat în perioada cuprinsă între 1867 și 1886 , caracterizată prin descrierea impresiilor artistului legate de o intamplare, peisaj sau de un obiect. Impresionistul cauta pictura în aer liber și  foloseste un colorit cat mai autentic, folosindu-se de o tehnica extrem de aparte pentru a reda subiectul, tehnica usor de recunoscut chiar de cei care nu prea  cunosc operele sau ideile lor.

Precursori ai impresionismului au fost pictorii spanioli Diego Velasquez și Francisco Goya , englezii William Turner și John Constable, precum și francezii Courbet, Ingres și reprezentanții Școlii de la Barbizon.

În 1863, Édouard Manet pictează tabloul intitulat Olympia, care a provocat un scandal enorm, reprezentând-o pe zeița Venus în chip de curtezană. Nu se vorbește încă de impresionism, dar se pot deja întrevedea caracteristicile principale ale acestei mișcări, care îl vor duce în aer liber să picteze faimoasele sale peisaje. Respinse de juriul Salonului Oficial, Manet își va expune picturile, printre care celebra Le Déjeuner sur l’herbe, împreună cu Pissarro, Jongkind, Fantin-Latour și alții în „Salonul refuzaților” (Le Salon des Refusés), spre stupefacția publicului conservator și entuziasmul tinerilor pictori, care se vedeau confruntați cu problemele ce-i frământau.

Salonul din 1866 acceptă lucrările unora din pictorii aparținând noii orientări, ca Edgar Degas, Frédéric Bazille, Berthe Morisot, Claude Monet, Camille Pissarro, respinge însă pe Cézanne, Renoir și din nou pe Manet, ceea ce provoacă reacția scriitorului Émile Zola într-o ditriabă violentă la adresa oficialităților, publicată în gazeta L’Évènement.

Războiul franco-german din 1870 îi risipește – Cézanne se retrage în provincie, Pissarro, Monet și Sisley se duc la Londra, ceea ce va marca o etapă importantă în dezvoltarea impresionismului, descoperind acolo pictura lui William Turner, care va exercita o puternică influență asupra picturii lor ulterioare.

În anul 1874, din nou reuniți sub numele de „Societatea anonimă a pictorilor, sculptorilor și gravorilor” (Société anonyme des peintres, des sculpteurs et des graveurs), compusă din Pissarro, Monet, Sisley, Degas, Renoir, Cézanne și Berthe Morisot, organizează o expoziție colectivă în saloanele fotografului Felix Nadar. Monet adusese, printre altele, o pictură reprezentând un peisaj marin din Le Havre. Întrebat asupra titlului tabloului pentru alcătuirea catalogului, răspunse: „Mettez, Impression: Soleil levant” („Puneți, Impresie: Răsărit de soare”). O noua postare despre impresionisti (in general), maine!

Bibliografie, note si citate:

Moskowitz, Ira,  Sérullaz, Maurice. French Impressionists: A Selection of Drawings of the French 19th Century. Boston and Toronto: Little, Brown and Company, 1962.
Rewald, John. The History of Impressionism (4th, Revised Ed.). New York: The Museum of Modern Art, 1973.
Britanica si Wikicommons (Eng & Ro.)