Etichete

, ,

În 1783 il cunoaste pe  fratele regelui, Don Luis, care îi solicită pictorului executarea portretului familiei sale. Începând din anul 1785, Goya va fi preferatul principelui Osuna, care îi comandă mai multe lucrări, devenind, alături de rege, cel mai mare mecenat al artistului. Un an mai tarziu Goya devine pictorul curtii regale si primeste o rentă de 15.000 reali pe an.

În anul 1792, artistul se îmbolnăvește. Isi petrece convalescenta în Andaluzia si se întoarce la Madrid dupa o perioada dificila. Auzul ii este afectat si dupa cativa ani va deveni complet surd.

În anul 1795, Goya o cunoaște pe Ducesa de Alba. Frumoasa doamnă, care rămăsese văduvă, îl invită la reședința ei din Andaluzia, la Sanlácar, situată în apropiere de Cadiz.  Dupa un scurt timp se despart cu foarte multe resentimente reciproce.

Creațiile lui Goya din această perioadă sunt extrem de rautacioase si critice, isi uraste anturajul si o arata in picturile lui. Nici macar familia regala nu scapa de critica lui ascutita. Celebrul tablou “Portret al familiei lui Carol al IV-lea”, realizat în anii 1800-1801 reprezinta dovada suprema a acestei atitudini. Scriitorul Ernest Hemingway exclamă la vederea tabloului: „Pe fiecare din aceste chipuri Goya a imprimat disprețul pe care îl nutrește pentru ei. Trebuie să fii geniu pentru a-l putea convinge de contrariu pe rege, prea prost de altfel pentru a observa că pictorul curții îl condamnă în ochii întregii lumi„.

În îndatoririle sale de stat, dar și în cele conjugale, regele este înlocuit de Manuel Godoy, tânărul și ambițiosul său premier. Pentru acest om infatuat, urât de poporul spaniol, care îl numește măcelar („chorizero”), Goya pictează celebrele tablouri La Maja Desnuda („Maja dezbrăcată„, 1799-1800) și La Maja Vestida („Maja îmbrăcată„, 1800-1803).

Maja Desnuda este unul din rarele nuduri din pictura spaniolă și totodată unul din cele mai renumite. Spre deosebire de Venus la oglindă al lui Velázquez, Goya prezintă goliciunea în mod fățiș, aproape provocator. Din acest motiv Godoy comandă o doua pânză mai convențională, de aceleași dimensiuni, care prezintă o Maja îmbrăcată și acoperă cu ea tabloul cu Maja dezbrăcată.

Bibliografie, note si citate:

Tomlinson, Janis. Francisco Goya y Lucientes 1746–1828‘.’ Phaidon, 1999, 1994.
Gassier, Pierre. Goya: A Biographical and Critical Study. New York: Skira, 1955
Britanica si Wikicommons (Eng & Ro.)