Etichete

, , ,

Daca se pot face analogii in pictura, cred ca cea mai potrivita intre tendintele  neoclasice spre romantism poate fi gasita in Anglia, in opera lui William Turner. Nu stiu cine este asemanator cui – Turner lui Delacroix sau viceversa. Putin mai in varsta decat Delacroix, Turner nu a avut norocul sa apartina unei familii instarite sau sa-si insuseasca o educatie aleasa, asemanatoare lui Delacroix. Astazi este insa cotat mai bine (cel putin financiar) si lucrarile lui sunt considerate dintre cele mai valoroase in patrimoniul national britanic.

William Turner, fiu de bărbier-peruchier, se naşte la 23 aprilie 1775, cu numele de botez Joseph Mallord William Turner. Multe nume, mizerabil cartier pe vremurile alea – Convent Garden – Maiden Lane. Precocitatea pictorului se manifestă în 1787, cand la 12 ani compune desene şi acuarele – majoritatea reproduceri din memorie – după diferite gravuri. Uimesc la el, încă din această fază, simţul detaliilor, precizia formelor, capacitatea de a structura un ansamblu.

În anul 1788 urmează şcoala de la Margate. Nu are mai mult de 12 ani când, sub puternica impresie a mării, compune două acuarele revelatoare pentru trăsăturile şi evoluţia artei sale. În anul 1789 este primit ca elev al şcolii de la Royal Academy. Locuieşte apoi un scurt timp la Sunningwell, o localitate între Abingdon şi Oxford.

În anul 1790 expune pentru prima oară. Se opreşte în timpul unei călătorii la Bristol unde face o vizită lui John Narraway, un prieten al tatălui său. În 1792 expune la Academie “Catedrala Malmesbury” şi “Panteonul, dimineaţa, după incendiu”. Vizitează Oxford şi Kent (1793), iar  un an mai târziu Peak District şi Midlands. Execută, conform tradiţiei, numeroase desene şi gravuri topografice.

Nevoia de cuprindere, de confruntare interioară, dorinţa devoratoare de studiu şi examinarea minuţioasa a capodoperelor lui Claude Lorrain, Poussin, Salvator Rosa, Van de Velde, Ruysdael sunt definitorii pentru această perioadă.

În 1795 William Turner pătrunde în atmosfera artistică din casa ilustrului doctor Monro, spirit filantropic şi generos cu tinerele talente, unde, alături de prezenţa exaltantă a lui Girtin, strălucit şi inspirat creator de peisaje, cu înrâurire directă asupra picturii sale, descoperă opera lui Cozens. Realizează tabloul “Pescari pe mare” (1796), o marină în care se întrezăresc marile obsesii cromatice de mai târziu ale pictorului. Expune primul său tablou în ulei “Bridgewater Sea Piece” (1797) la Royal Academy. Maine, o postare pe acelasi subiect.

Bibliografie, note si citate:

James Hamilton, Turner – A Life. London: Hodder and Stoughton, 1997.
A.J.Finberg, The Life of J.M.W.Turner, R.A. Oxford University Press, 1961.
Britanica si Wikicommons (Fr, Eng, Ro.)