Etichete

, ,

Hans Memling (in Flamanda Jan van Mimmelynghe) s-a născut probabil în anul 1435, în Germania, la Momling,  la sud de Frankfurt pe Main. Familia pictorului  făcea parte din burghezia prosperă a oraşului. În 1451, izbucneste o epidemie de ciumă – ambii parinti ai tanarului mor in aceasta epidemie. Tânărul viitor pictor este luat în custodia călugărilor benedictini de la o mănăstire din apropiere; la inceputul anilor ’50-‘60 ajunge la Bruges si incepe sa invete pictura in atelierul marelui Rogier van der Weyden din Bruxelles. Maestrul il va influenta profund in operele viitoare.

In 1465, Memling se stabileşte la Bruges, fiind primit imediat în rândurile cetăţenilor de vază ai oraşului. Renumele i-o ia înainte – fără îndoială pentru că ar fi fost elevul lui Rogier van der Weyden – astfel că din clipa sosirii în oraş, Memling a început să primească importante comenzi.

Împreună cu locuitorii bogaţi ai Bruges-lui, ei alcătuiesc un patriciat din rândurile căruia apar numeroşi amatori şi protectori ai artelor. Călugării mănăstirei Les Dunes din Coxyde aparţin unuia din ordinele cele mai bogate din regiune. Începând din 1467, ordinul este condus de abatele Jan Crabbe, umanist protector al artelor, interesat şi de cultura italiană.

Jan Crabbe îi comandă tânărului pictor un mare tablou de altar. Curând, în 1474, şi conducătorul spitalului „Sfântul Ioan” din Bruges, Jan Floreins, ii comandă lui Memling două tripticuri uriaşe, în vederea decorării absidei noii aripi a clădirii, unul închinat Fecioarei Maria, celălalt spre cinstirea protectorilor spitalului, Sfântul Ioan Botezătorul şi Sfântul Ioan Evanghelistul.

Din acest moment comenzile oficiale şi particulare urmează una după alta. În 1473, Memling devine membru al Societăţii Notre-Dame de la Neige din Bruges. Aici se regăsesc cele mai ilustre personalităţi ale epocii, între care Carol Temerarul, duce de Burgundia. Regiunea începe însă să fie bântuită de conflicte. În 1480, izbucneşte un război între Bruges şi Franţa, apoi oraşul se întoarce împotriva lui Maximilian I de Habsburg, precum şi împotriva fiicei lui Carol Temerarul. Memling rămâne în afara evenimentelor ce se desfăşoară acolo. Tablourile sale, cele mai multe pe teme religioase, nu se leagă de loc de actualitate, dimpotrivă respiră o linişte aparte.

Bibliografie, note si citate:

Dirk de Vos: Flämische Meister, DuMont, Köln 2002
Borchert, Till-Holger (ed.). Memling’s Portraits. 2005, Thames & Hudson.
Britanica si Wiki-commons