Etichete

, , , , ,

În 1520, Correggio se căsătoreşte cu Girolama Merlini. Un an mai târziu, se naşte primul lor fiu, Pomponio; apoi li se vor mai naşte trei fete. La 6 iulie 1520, obţine comanda de a executa decorarea bisericii San Giovanni Evangelista. Correggio începe să picteze frescele la 16 august in acelasi an şi termină lucrul în ianuarie 1524, pictând pe rând cupola, absida, suprafaţa arcului tavanului, frizele naosului şi ale presbiteriului.

Fresca din interiorul cupolei (Cupola di San Giovanni Evangelista) reprezintă „Viziunea Sfântului Ioan Evanghelistul în Patmos„. (Visione di san Giovanni a Patmos). În pozitia centrala a compoziţiei se vede figura lui Iisus, reprezentat într-o perspectivă scurta (raccourci). Scena, privată de elemente arhitecturale, este alcătuită de şirul de apostoli, prezentaţi în plan circular. Prin modul specific de alternante dintre lumina si umbra, Correggio obţine un efect de adancime a spaţiului.


În noiembrie 1522, pe când lucra încă la frescele din biserica San Giovanni Evangelista, Correggio primeşte alta comanda privind decorarea catedralei din Parma.

El a efectuat doar în parte această lucrare şi anume: frescele cupolei, înfăţişând înălţarea la cer a Fecioarei Maria, pandantive cu chipurile celor patru sfinţi protectori ai oraşului (Ioan Botezătorul, Ilarie Toma şi Bernard), precum şi bolta arcurilor. Frescele tavanului catedralei din Parma marchează încoronarea creaţiei artistice a lui Correggio.

Artistul leagă magistral tema picturală de tamburul cupolei şi, nuanţând cu o culoare uniformă bordura, produce iluzia perfectă a spaţiului infinit şi strălucitor. „Înălţarea la cer a Fecioarei Maria” a fost întâmpinată nefavorabil, ceea ce l-a determinat pe artist să nu mai lucreze în continuare la presbiteriu şi la absidă; această sarcină i-a fost încredinţată în 1535 lui Giorgio Gandino del Grano.

În fresca „Înălţarea Fecioarei Maria” profunzimea este sugerată de mişcarea figuraţiei numeroase, de multitudinea planurilor compoziţionale, precum şi de subordonarea lor perspectivei aeriene.

Bibliografie, Note si Citate:

Giuseppe Adani, Correggio pittore universale, Silvana Editoriale, Correggio 2007;
Carolyn Smith, Correggio’s Frescoes in Parma Cathedral, Princeton University, 1997;
Wiki-commons