Etichete

, , , ,

La Pietà este ultimul tablou pictat de Tiţian. Dupa parerea mea desi compozitia denota un “manierism” accentuat, poate fi clasificata ca magnum opus al pictorului. Tabloul a fost aproape terminat si numai partea de jos (piedestalul) a fost pictat de Palma il Giovane (Palma cel tanar).

De mentionat ca tabloul a fost facut in perioada cand Tiţian isi pregatea si cavoul. Compozitia tabloului este construita din doua elemente principale. Primul este fundalul, care descrie o intrare intr-un cavou sau un fel de nisa mortuara. Nisa mortuara contine si doua statui, cea din stanga il reprezinta pe Moise si cea din dreapta reprezinta o sibila pagana (probabil cea elena –  Ellespontica), care totusi tine o cruce, probabil Crucea Rastignirii. Celelalte personaje din fundal sunt doi lei postati la subsolul intrarii in nisa mortuara si doi ingerasi – cel de sus un serafim, cel de jos un cherubin.

Interesant este ca literatura istorica vorbeste de un mini portret aflat la baza coloanei drepte. Acest mini-portret ii descrie pe Titian si pe fiul sau Orazio. Sunt istorici ai artelor care cred ca si batranul din aceasta pictura este Tiţian si Iisus seamana cu fiul sau Orazio. In orice caz si Tiţian si Orazio vor muri in acelasi an, inainte ca tabloul sa fie terminat.

Personajele principale sunt bineinteles Iisus, Sfanta Maria si in stanga lor Maria Magdalena. Ingenunchiat apare Nicodim, care cere corpul neinsufletit al lui Iisus pentru  a-l ingropa.

Tabloul de dimensiuni foarte mari, 389×351 cm, pictat pe canavas in ulei, a fost expus in Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari, unde a fost ingropat si Tiţian. Din anul 1631 si pana in anul 1814 a fost expusa in Catedrala di Sant’Angelo, in centrul Venetiei. Din acest an celebra panza a trecut in pastrarea Galeriei dell’Accademia, nemai fiind expusa.

Doua versiuni exista in albumele de arta tiparite in ultimii 30 de ani. Primul, pe care eu il consider cel original si al doilea, mai colorat, care probabil a fost prelucrat. In orice caz La Pietà a lui Tiţian este una din marile capodopere ale picturii universale. A fost replicata de zeci de ori, de zeci de pictori de la Michelangelo, Mersi, Caravaggio si pana in timpurile noastre.

Bibliografie de referinta:

Huse, Norbert. „The Art of Renaissance Venice: Architecture, Sculpture, and Painting, 1460-1590„. Chicago University Press, 1993