Etichete

, , , , ,

Bătălia de la San Romano este fara indoiala opera cea mai de seama a lui Uccello. Între 1435 şi 1440, Uccello pictează – la comanda lui Cosimo Medici – o serie de trei tablouri despre bătălia de lângă San Romano din 1432, încheiată cu victoria Republicii Florentine asupra Sienei.

Bătălia de la San Romano a avut loc în 1432. Cosimo Medici vede in aceasta batalie baza meritelor familiei de Medici si o vom revedea in multe dintre operele maestrilor Renasterii Italiene in urmatoarele doua secole. Paolo Uccello realizează trei tablouri (acestea se găsesc în prezent în trei locuri diferite: Londra, Paris şi Florenţa). În centrul tabloului, păstrat în National Gallery din Londra, se află gondotierul, Niccolo da Tolentino, în fruntea călăreţilor florentini. Tabloul păstrat la Florenţa în Galleria degli Uffizi înfăţişează înfrângerea lui Bernardino della Giarda, gondotierul Sienei.

În fine, ultimul tablou, aflat astăzi în Muzeul Louvre din Paris, redă scena trecerii la atac a căpeteniei florentine, Micheletto Attendolo da Cotignola. Compoziţia scenei se caracterizează printr-un mare echilibru – cu ajutorul suliţelor dispuse pe linii verticale Uccello dă o osatură stabilă tabloului.

De mentionat ca aceste trei tablouri sunt pictate de Uccello dupa “perioada lui venetiana” (1425-1431), perioada care se încadrează in moda epocii gotice pe care o paraseste treptat, dar continuand sa-si releve de multe ori reminiscentele scolasticismului medieval. Reintors la Florenţa, pictura lui Uccello trecea deja printr-o transformare totală. Uccello rămâne pictorul generaţiei sale, care cunoaşte cel mai bine arta gotică, în schimb nu are prea multe de spus în legătură cu revoluţia renascentistă, care se desfăşura tocmai în oraşul său. El devine cel mai încrâncenat pictor al perspectivei, preferând o tehnică de pictare ce se compune din detalii, îmbinând diferite perspective, astfel în operele sale spaţiul va fi mai complex şi mai surprinzător.