Etichete

, , ,

Romanul istoric este unul din cele mai vechi si mai iubite tipuri literare. El alterneaza între ficţiune şi documentatie istorica. Ficţiunea este construita cu anumite informatii (date, evenimente, limbaj) identificabile şi în cronici istorice  si in alte scrieri de specialitate. Personajele pot fi reale sau ficţive, prezente in istorie ( sau nu) in diferite ipostaze, prezentate in romanul respectiv. Romanul istoric poate fi o fictiune totala, o istorie alternativa, o romantare, saga unei familii sau a unui trib sau in sfarsit un mister istoric (Historical whodunnit).

In romanul istoric trecutul istoric şi prezentul, viaţa adevărată şi viaţa fictiva se interferează în permanenţă pentru a se “propune reciproc ca dublul unuia al celuilalt sau ca dublul uneia al celeilalte”. În romanul istoric se pot citi şi alte texte, uneori singurele ce atestă anumite evenimente istorice, relaţia dintre ele fiind, evident, una intertextuală. Cititorul unui roman istoric este transpus imaginar într-o lume pre-existentă conţinutului textual citit, el „trăieşte” conţinutul imaginar al altor texte, acolo unde au existat „într-adevăr” anumite realităţi atestate documentar. Invers, autorul va cerceta mai întâi foarte atent cronici şi documente, pentru ca apoi să scrie romanul istoric.

Raportat la convenţiile unui curent literar, romanul istoric este unul romantic, numai că uneori acesta este deghizat, în dependenţă de mesajul pe care autorul vrea să-l transmită indirect unui anumit segment de cititori, pentru a stimula sau manipula (prin efectele unui eu simbolic) amintirea documentară a trecutului acestora.

Astazi va voi prezenta un superb roman istoric, bestseller international, care a fost tradus si in limba romana: Ducesa de Milano de Michael Ennis

Aceasta complexa, ambitioasa lucrare despre Italia Renascentista exploreaza evenimente  volatile, intamplate intre 1491 – 1508, pe cand ducii de Neapole si Milano comploteaza, Papa se joaca cu politica, iar tanarul rege de Valois, Charles VIII clameaza suveranitatea asupra casei de Milano pentru a pune mana pe comorile sale, a porni in cruciada cu acesti bani si pentru a instala autoritatea franceza.

Protagonista atragatoare a romanului este Beatrice d’Este, iubitoare a poeziei lui Dante. Casatorita la 15 ani cu Lodovico Sforza (Ludovico il Moro – Maurul), 40 de ani, inteleptul, crudul si puternicul fiu al unui condotier pornit din nimic, Beatrice intai il uraste, apoi se indragosteste de sotul sau, impartasindui-i visele de marire si de conducere ale intregii Italii.

Beatrice se lupta cu vara sa, Isabella de Aragon, sotia lui Gian Galeazzo Sforza, pentru  titlul de Ducesa de Milano, cu care impartaseste prietenia si apoi ura. Romanul exploreaza masinatiile politice, oferind o descriere fascinanta a puterii detinute de femeile influente intr-un timp cand se presupune ca aceasta era rezervata pentru barbati.

Temele din carte sunt universale: sacrificiul matern, onoarea familiei, prapastia dintre generatii, ura-iubirea dintre mama-fiica. Extrem de bine documentata, lucrarea contine inserate pasaje din scrisorile lui Leonardo da Vinci, care era inginer la curtea din Milano.

Personajele pasionate, pline de viata, cardinali, condotieri, aristocrati, toti avizi de putere, fac din acest roman un “must” de citit.  Autorul a facut pentru fictiune ceea ce Barbara Tuchman a facut pentru istorie: scrierea intr-un stil familiar si usor citibil despre mari episoade din trecut. Si sa nu uitam ca vorbim despre una dintre cele mai infloritoare perioade din istoria europeana, in care este plasata aceasta love-story psihologica, plina de spionaj. Cartea este bine scrisa, pesonajele corect conturate. Pentru iubitorii genului este recomandat cu caldura.